Et solid grunnlag
Å bygge opp en bank fra bunnen av er ingen enkel oppgave, spesielt i et mettet marked i en tid fenomenet “fintech” ble et stadig mer etablert konsept. Grunnleggerne av Instabank hadde en klar oppgave til The Brand Project: å hjelpe dem å bygge et solid grunnlag for en ny, innovativ og banebrytende forbrukerbank som omfavner endring og setter standarden for forenkling, innovasjon og kundefokuserte produkter og løsninger.
Innsikt i landskapet
Kunder har generelt en mistro til finansielle tilbydere. Innsikt viser at mistroen går hånd i hånd med en dårlig kundereise, kompliserte produkter og relative svake tilbud av kundeservice. Tanken om forenkling virket glemt i en industri basert på eldre systemer og modeller for kundekontakt og kundeservice generelt.
Det offentlige landskapet er regulert og begrenset. Det sikter etter å kontrollere nichebanker, redusere makten til de store bankene, og muliggjøre teknologi og åpenhet for å skape plattformer for bedre beslutningstaking og redusert risiko i industrien og for deres kunder.
Vekst gjennom fokus på posisjon og merkevareopplevelse
Sammen med grunnleggerende, skapte vi en holistisk merkevarestrategi for banken og definerte ønsket posisjonering som en kundefokusert fintech-aktør i et marked med høy konkurranse. De skal vokse ved å forenkle banktjenester og tilby de beste brukeropplevelsene på markedet. Navnet Instabank ble etablert og identitet ble lansert. Deres mål om å hjelpe deres kunder nå både store og små ambisjoner, er fremtredende i deres løfte: “Vi tenker ikke som en bank, vi tenker som deg.”
Gjennom innovative løsninger, strategiske partnerskap, og en (merkevarestyrt) vekst- og kompetansestrategi, ble Instabank den raskest voksende nye banken i Norge. Snart fire år senere, er Instabank en etablert tilbyder av finansielle tjenester i Norge, Sverige og Finland og vil snart åpne opp for tjenester i Tyskland og resten av Europa. I 2020 var Instabank for første gang større utenfor Norge enn hjemme.
The Brand Project jobber fremdeles med ledergruppen på strategiske prosjekter innen bedriftsutvikling, produktutvikling, prototyper, og merkevare-styrte transformasjoner for å forbedre og utvikle bedriften mot å lede veien for neste generasjons forbrukerbank.
Verdiskapning
Siden etableringen i 2016 har Instabank opplevd vekst år for år i alle markeder. Tre år senere var banken en etablert leverandør av finansielle tjenester i Norge, Sverige og Finland. I 2020 var Instabank for første gang større i utlandet enn hjemme.
I de første månedene av 2022 ble Instabank kjøpt opp for 1,3Mkr av den danske digitalbanken Lunar. Dette avslutter den imponerende merkevarestyrte vekstreisen til banken, da Instabank-merket blir til Lunar innen 2022. The Brand Project er stolte av å ha vært en integrert del av denne merkevarereisen – helt fra begynnelsen til dens vellykkede slutt.
